Milosť úplného odpustenia vín a trestov
04.04.2013 05:27
Na sviatok Božieho milosrdenstva verejne a liturgicky uctievame obraz Božieho milosrdenstva, avšak so slávením tohto sviatku Ježiš spojil aj jednu mimoriadnu milosť.
Povedal totiž, že kto v tento deň pristúpi k svätému prijímaniu, dosiahne úplné odpustenie vín a trestov. Ako vysvetľuje prof. Ignác Róžycki: Táto mimoriadna milosť, ktorú Ježiš spojil s Nedeľou Božieho milosrdenstva, je niečím oveľa väčším než úplné odpustky. Úplné odpustky spočívajú totiž len v odpustení dočasných trestov, ktoré sme si zaslúžili za spáchané hriechy, ale nikdy nie sú odpustením samotných vín. Tá mimoriadna milosť je zároveň väčšia ako milosti šiestich sviatostí, s výnimkou sviatosti krstu, pretože odpustenie všetkých vín a trestov sa dosahuje jedine sviatostnou milosťou krstu. V uvedených prisľúbeniach Kristus spojil odpustenie všetkých vín a trestov so sv. prijímaním prijatým na sviatok Milosrdenstva, čiže ho tým pozdvihol na úroveň „druhého krstu”.
Sväté prijímanie však musí byť v ten deň hodne prijaté – čiže musíme byť v stave milosti posväcujúcej a bez náklonnosti k akémukoľvek hriechu – a musíme splniť aj dve základné podmienky úcty k Milosrdenstvu, čiže dôverovať Bohu a preukázať aspoň jeden úkon milosrdenstva k blížnym – či už skutkom, či slovom, alebo modlitbou za niekoho.
Túto milosť odpustenia vín a trestov môžeme získať len pre seba, nemôžeme ju obetovať za iných.
Dnes však Ježiš neobmedzil svoju štedrosť iba na túto jedinú, hoci takú mimoriadnu milosť. Naopak povedal, že v ten deň je otvorené vnútro jeho milosrdenstva. Vylieva celé more milostí na duše, ktoré sa priblížia k prameňu milosrdenstva. Preto nech sa nebojí priblížiť k nemu žiadna duša.
———
Späť